Dé designtrends voor 2018

Webdesign Trends 2018

2018 is gestart en dit gaat natuurlijk gepaard met nieuwe designtrends. Hieronder kan je een oplijsting vinden van hoe ze eruitzien:

1. Mobielvriendelijke navigatie

Een mobielvriendelijke website: dat is niets nieuws, toch? Nee, maar de manier waarop je je site toegankelijk houdt voor mobiele gebruikers verandert met de dag. Veel bedrijven gaan over op een duimvriendelijk navigatiesysteem. Wat houdt dit in? Belangrijke menu’s verschuiven naar de onderzijde van het scherm, zodat je met je duim gemakkelijk de pagina bereikt waar je naar op zoek bent. Ga voor gebruiksgemak met een duimvriendelijke navigatie!

2. Subtiele ontwikkelingen

Je hoeft niet altijd groots uit te pakken om erbij te horen in de online wereld. Zolang je maar niet stilstaat! Begin niet met een nieuw, revolutionair project, maar weet je klanten te overtuigen door middel van subtiele veranderingen. Is het je bijvoorbeeld opgevallen dat Facebook vanaf 2015 een nieuw logo heeft? Heb je gezien hoe veel buttons zich door de jaren heen hebben ontwikkeld van een driedimensionale knop tot een platte knop om uiteindelijk een knop met een subtiele dropshadow te worden? Achter deze op het eerste gezicht kleine verschuivingen gaan grote ideeën schuil. Zo wilde Facebook met zijn nieuwe ontwerp ‘vriendelijker’ overkomen en beter leesbaar zijn via mobiele apparaten. Zorg voor vernieuwing en verras je klanten met nieuwe concepten en symbolen om hun aandacht vast te houden.

3. Grote en opvallende letters

In sommige gevallen is groter wél beter. In plaats van een scherpe foto op je website te plaatsen om de aandacht te trekken, kan je ook gewoon een lekker vet en groot lettertype gebruiken om jouw boodschap mee te verkondigen. Val op met grote woorden die meteen duidelijk maken waar het om gaat.

4. Verticale en vierkante video’s

Waar video’s vroeger altijd horizontaal moesten zijn, is dit lang niet meer altijd de norm. Youtube ondersteunt al langer verticale video’s, maar ook vierkanten video’s zie je steeds vaker terug op social media en andere websites. Ga mee met deze trend en ga voor unieke video’s om jouw content mee te verrijken!

5. Skeleton screen

Als er iets is waar internetgebruikers een hekel aan hebben, is het wachten. Een langzaam ladende website wordt dan ook snel weggeklikt. Toch is het lastig om te voorkomen dat jouw websitebezoekers op een gegeven moment moeten wachten. Hoe maak je dit wachten dragelijk? Geef hun iets om naar uit te kijken door gebruik te maken van skeleton screens. Een skeleton screen is een abstracte weergave van de pagina voordat de content is geladen. Deze weergave laat bijvoorbeeld zien dat er een afbeelding en een stuk tekst tevoorschijn zullen komen. Hiermee stel je de gebruiker in hoopvolle verwachting en geef je hem of haar het idee dat er vooruitgang geboekt wordt.

bron: bratpack.nl