Het belang van een SEO rapport

Er wordt veel gesproken over SEO oftwel Search Engine Optimalisation, maar wat is het nu eigenlijk?
Zoekmachineoptimalisatie bestaat voornamelijk uit een drietal analysegebieden:
- On Page optimalisatie - dit houdt in dat er tal van technische opzet regels gevolgd moeten worden zoals de structuur van je website, de inhoud en techniek op een website, maar ook het gebruik van juiste tags, grafische elementen en deze te benoemen, noem maar op.
- De analyze en maximalisatie van externe backlinks (link building)
- Het analyseren van je trefwoorden. Dit gaat van het vinden van de juiste trefwoorden, het bepalen van het zoekvolume op deze trefwoorden en het analyseren van hoe vaak ze gebruikt worden doorheen de website, de kwaliteit en de autoriteit van concurrerende websites die deze trefwoorden gebruiken.
Maar, eigenlijk is een van de belangrijkste zaken die de beste optimalisatie voor een website het leveren het maken van kwalitatief hoogstaande inhoud (zogenaamde "content") in combinatie met een duidelijke (intergelinkte) structuur. Zoekmachines gaan voornamelijk op zoek naar de meest gerichte inhoud voor gebruikers waar ze naar op zoek zijn door het gebruik van een zoekmachine. Hierbij moet je rekening houden met keyword dichtheid en density. Hoe worden de kernwoorden weergegeven op de website, in een titel tag van H1 formaat, in de header of gewoon in het vet of cursief. Door een juiste technische opzet te gebruiken met (X)HTML wordt er gewicht toegekend aan de woorden. Zo is het gewicht van een element in een H1 tag (<H1> - header tag) binnen een website zwaarder dan tekst tussen p-tag (<p> tag). Er wordt dikwijls veel geld uitgegeven aan het schrijven van goede content, maar die verliest veel van zijn waarde als de juiste technische (X)HTML opzet hiervoor niet wordt gebruikt in de website.
Als je goed gevonden wil worden in zoekrobotten op bepaalde onderwerpen, zal je er in de eerste plaats veel inhoud aan moeten geven en ervoor zorgen dat deze inhoude goed geindexeerd of opgenomen kan worden in de zoekmachines.
Maar deze inhoud staat niet per definitie allemaal zichtbaar voor de gebruiker, je moet er ook voor zorgen dat deze goed kàn opgenomen worden door de zoekmachines. Deze "niet-zichtbare" informatie of meta data wordt door zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing overgenomen en wordt dan gebruikt om de website kort weer te geven in de zoekresultaten. Als je deze per pagina specifieerd met een zo duidelijk mogelijke informatie voor deze pagina, zullen de resultaten hoger staan en zal de kans groter worden dat mensen erop doorklikken vanuit een zoekmachine.
Maar hoe weet je nu, ook als niet technisch persoon, of je website deze regels allemaal volgt?
Wél, geen nood, vanaf heden kan je bij Meetchum een zeer uitgebreid SEO analyze rapport aanvragen zodat je weet wat er nog te verbeteren valt aan je website, in de hoop zo hoger te gaan komen in de zoekresultaten van de zoekmachines.
Ons rapport bestaat uit controles op:
- Snelheid van het laden voor gebruikers
- De domeinnaam en zijn eigenschappen
- Titel tag voor de kernwoorden
- Description tag die de website beschrijft
- Afbeeldingen en hun eigenschappen
- Hoofdingen die gebruikt worden
- De inhoud van de pagina
- De code hoe de pagina is opgebouwd
- De social media integratie
- De mobiele weergave
- De (back)links van het domein
- ...
Kortom, de moeite om het eens te bekijken, en wie weet kan Meetchum je nog verder helpen de resultaten te verhogen van je website zodat je meer conversie kan bekomen.
Vraag ernaar via ons contact formulier!