Serif of Sans-Serif in een Logo

Welke keuze moet je nu maken voor een nieuw logo, een lettertype met schreef of zonder?
Zonder schreef, oftewel sans serif, heeft al lang een voorkeur bij veel merken. Velen hebben de afgelopen jaren hun logo dan ook aangepast naar een sans-serif lettertype.
De meeste redenen hiervoor kunnen makkelijk onderverdeeld worden in 2 categorieën, estethisch maar ook praktisch.
Een esthetische reden kan bijvoorbeeld zijn dat lettertype zonder schreef no-nonsense en een kracht uitstraald in de meeste gevallen, zeker als men kiest voor een zekere dikte.
Een praktische reden die je dikwijls hoort is dat het drukken of weergeven van een lettertype met een schreef dikwijls moeilijker is, zeker om dit scherp weer te geven. Nu evolueren de technologieën snel en zal dit niet lang meer een reden blijven wat mij betreft, maar hou wel rekening dat de schermen scherper en scherper worden, kijk maar naar de retina displays!
Een aantal voorbeelden van logo’s die de voorbije jaren van schreef (serif) naar zonder schreef (sans serif) zijn gerebrand:
Google deed in
Yahoo deed een rebrand van serif naar sans serif in september 2013. Rond dezelfde tijd deed Microsoft, Ebay en Motorola ook een rebranding met een nieuw logo.
In 2007 deed Holiday Inn Resorts nog een rebanding eveneens volgens dit stramien. Leuk weetje, de geschatte kost van deze rebranding was 100 miljoen dollar!