Wat zijn eigenschappen van een goed logo?
De belangrijke doelen van een logo zijn er wel. Als we even een stukje geschiedenis bovenhalen, kan je het vergelijken met het vee dat in het Wilde Westen vroeger werd gebrandmerkt. Dit brandmerken had twee belangrijke functies:
- Identititeit: Het brandmerk moet weergeven van wie de koe is.
- Herkenbaarheid: Als een cowboy te paard voorbij een koe galoppeerde, moest hij snel kunnen zien van wie de koe is.
Identiteit
Er zijn meerdere eigenschappen aan een logo om te laten zien welke organisatie erachter zit. Deze identiteit is meestal moeilijk samen te vatten in een woord. Het onderscheid in een organistatie en zijn identiteit zit hem in een combinatie van verschillende elementen. Deze worden meestal in een styling gids allemaal uitgebreid beschrijven. Dit zijn een hele boel eigenschappen, maar in de meeste gevallen teveel om in een logo te verwerken. Daarom kies je de 2 of 3 krachtigste eigenschappen en verwerk je die in het logo.
“A logo can’t express everything, but it should definitely express the thing that’s most important: the thing that needs to be expressed.”
Een logo heeft meerdere mogelijkheden om de identiteit van een organistatie over te brengen:
-
- Lettertype
- Kleuren
- Beeldmerk
- Naam van de organisatie
Een uniek logo roept associaties op met behulp van een aantal van deze elementen. Bijvoorbeeld, een afvalverwerkend bedrijf kan een prullenbak in zijn logo opnemen, een poetsbedrijf kan een bezemsteel in het logo gebruiken of een lettertype met druppels om het water voor te stellen. Maar een concurrent kan hetzelfde idee hebbtn en dan loop je tegen het feit dat je geen uniek logo hebt als bedrijf. Als je de snelheid van het verwerken wil weergeven kan je ook een jachtluipaard gebruiken of noem maar op… Zo een associatie kan per cultuur of land eveneens verschillen waardoor je de kans op iets unieks vergroot.
Herkenbaarheid
Hoe meer uitingen een organisatie heeft, hoe groter de uitdaging om dit in een beperkt logo weer te geven aan de hand van 2 of 3 eigenschappen. Maar het moet eenvoudig en snel te herkennen zijn, daarom wordt er dikwijls aangeraden om in solhouetten te denken om je eigenschappen te visualiseren. Die herken je snel, van een afstand en blijven op je netvlies hangen. Ook volle vlakken in plaats van dunne lijnen zullen sneller te herkennen zijn en blijven langer bij.
De vorm is ook een belangrijk aspect. De krachtigste logo’s, met uiteraard uitzonderingen, passen in een geometrische vorm. Doe de test maar eens en zoek in een zoekrobot zoals Google op de term logo bij de afbeeldingen en je zult zien hoeveel vierkanten en cirkels er zijn. Deze vormen hebben namelijk een aantal wetenschappelijk gegronde voordelen, ze blijven lang op je netvlies hangen en zijn eenvoudig te verwerken voor je brein waardoor je ze langer zal onthouden.
Zijn dit dé gouden tips voor een goed logo, neen, zeker niet. Maar probeer je telkens af te vragen of de cowboys jou logo op je vee zouden herkennen en je zal er een nieuwe kijk door krijgen.